Share on telegram

جلسه حیات طیبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

جلسه حیات طیبه و آموزش اولیا در روز جمعه ۲۱ شهریور ماه در سرای محله شریعتی با سخنرانی حجت الاسلام جانباز در مورد ارتباط با همسر برگزار شد.
میتوانید خلاصه ی سخنرانی را در ادامه مطالعه کنید.

«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا
إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً»
خداوند در آیه فوق از نشانه‌های عظمت خود، ازدواج را ذکر می‌نماید و پیرو آن ذکر می‌شود که در کنار هم به سکینه خواهید رسید که سطحی فراتر از آرامش معمولی که از طبیعت و… دریافت می‌شود دارد. و در ادامه آیه به موده اشاره می‌شود که در واقع محبت راستین و عمیق می‌باشد.
سوال:چه‌ چیزی باعث می‌شود آیه فوق در زندگی زوجین برقرار نشود؟
نظر اولیا: مشکلات اقتصادی—–نقد—-»آیا افراد فقیر همیشه زندگی سخت‌تری دارند؟ افراد ثروتمند هم احساس نیاز و فقر دارند فقط حجم آن متفاوت است.
پاسخ: ویژگی‌های فردی و صفات شخصی باعث ایجاد شرایط سکینه در میان زوجین می‌شود، در دنیا امتحان‌های الهی در جان و مال و عواطف انسان خواهد بود اما صفات شخصیتی می‌توانند آرامش را ایجاد و منتقل نمایند.
در راستای رسیدن به ارتباط صحیح با همسر دو مورد اهمیت ویژه‌ای دارند:
۱-ویژگی‌های شخصیتی شامل این می‌شود که:
۱. فرد چقدر خود شناسی و خودآگاهی دارد،
۲. چقدر بر خود مسلط است با توجه به آیه ۱۰۵ سوره مائده تسلط و تمرکز بر روی خود باعث رشد فردی و در نهایت رشد دیگران می‌شود
۳.تقصیرات را تنها گردن طرف مقابل خود نیندازد و توان درک توانایی های خود و دیگران را داشته باشد.
۲-کسب مهارت:
در مسیر کسب مهارت اولین قدم شناخت ویژگی‌های جنس مخالف و صفات عام آنان است، آنها باید صفات، نقاط ضعف و قوت همدیگر را بشناسند اگر این شناخت صورت نگیرد ارتباط زوج آسیب خواهد دید، در واقع عامل آسیب و حال بد هریک از زوجین عدم شناخت آنها از هم و ناتوانی در برطرف نمودن نیازهای هم می‌باشد. در دومین گام صفات فردی طرف مقابل را نیز باید شناخت «من عرف نفسه فهو لغیره اعرف».
بعد از طی نمودن سه گام خودشناسی، شناخت صفات عام و شناخت ویژگی‌های فردی طرف مقابل زوج در زندگی مشترک به یک رابطه‌‌ای خواهند رسید که در آن موده و سکینه به طور دائم صعودی خواهد بود و در این هنگام که موده و سکینه برقرار است دین موجب رشد افراد خواهد شد.
در ادامه بحث سخنرانی اولیا نظرات خود را در رابطه با مطالب فوق ذکر نموده و سوالات خود را طرح نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست