رونمایی از کتاب میزان

 

«میزان» به عنوان نقشۀ راهی کاربردی برای تعلیم و تربیت نخبگان رونمایی شد

 

کتاب میزان(برنامه جامع مجموعه‌های علمی، تربیتی و نخبه‌پرور) به عنوان چکیدۀ‌ دانش و تجربه‌ سی ساله‌ کانون دانش پژوهان نخبه در زمینۀ‌ نخبه‌پروری با حضور دکتر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، دکتر صاحبکار ریاست سابق مرکز موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری(معاون راهبردی فعلی قوه قضاییه) و دکتر موحد معاونت مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در مسجد جامع لولاگر تهران رونمایی شد.

 

راهکار و الگویی برای تحقق اسناد بالادستی کشور در حوزه نخبگان

دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در آیین رونمایی از کتاب «میزان» از زحمات کانون دانش پژوهان نخبه برای تهیه و تدوین این کتاب تشکر کرد و گفت: سند راهبردی کشور در امور نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، سیاست‌های کلی در حوزه‌ی نخبگان را مشخص نموده اما در مورد مکانیزم‌ها یا راهکارها و الگوها، این کار را واگذار کرده که خود کشور و مسئولینِ دست‌اندرکار آن را پدید بیاورند. نکته‌ی جالب توجه در این کاری که دوستان در کانون دانش پژوهان نخبه انجام دادند این است که این دوستان بدون اینکه وابسته‌ی به مجموعه‌های دولتی باشند و مأموریت مشخصی را از سمت حاکمیت داشته باشند در این سی سال به این امر اهتمام کردند و این اهتمام مورد توجه مقام معظّم رهبری هم قرار گرفته و رهبری با تأییداتی که فرمودند به بنده و امثال بنده ای که مسئولیت‌های رسمی و دولتی داریم گوشزد کردند که حتماً از نتایج این کار در کشور بهره مند شویم.

مسجد مرکزی برای نخبه‌پروری

دکتر باقری مقدم در ادامه‌ی سخنان خود افزودند: یکی از جهات ارزشمند بودن این مراسم رونمایی این است که توجه کشور را به این نکته جلب  میکند که نخبه‌پروری میتواند ریشه در مسجد داشته باشد. ما به عنوان بنیاد ملی نخبگان علاقه داریم که مباحث نخبه‌پروری در مراکز دینی ما رشد و نمو پیدا کند و مسجد نماد و مرکز اصلی مراکز دینی و معنوی کشور است. این یک خصوصیت با ارزشی است که در این کار با ارزش وجود دارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: خصوصیت دوم این کار این است که دوستان علاوه بر تکیه کردن بر توانمندی کار علمی در این کتاب که با عنوان کتاب میزان نام گذاری کردند که یک الگوی نخبه‌پروری است به ابعاد معنوی و تربیتی نخبگان و استعدادهای برتر هم توجه کردند و نه تنها توجه کردند بلکه برایش راهکار دادند، الگو دادند، رویه دادند که واقعاً بر اساس آن میتوانند مدارس دیگر، مساجد دیگر، کانون‌های نخبه‌پروری در سراسر کشور از این الگو استفاده کنند.

تکثیر الگوی کانون دانش پژوهان نخبه در کشور

دکتر باقری مقدم در ادامه خطاب به مسئولین کانون دانش پژوهان نخبه گفت: من خواهشی دارم از دوستان این کانونِ نخبه‌پرور که کمک بکنند این الگو در سراسر کشور توسعه پیدا بکند بالاخره عزیزان در این کانون زحمات زیادی کشیدند که اگر ما موفق بشویم این الگو را در کشور بازتاب بدهیم، تکثیر کنیم و نمونه‌های موفقش را در سایر استان های کشور داشته باشیم چون واقعاً ایران تهران نیست و ما در تمامی استان‌های کشور استعدادهای سرشاری داریم که واقعاً به خاطر نپرداختن به این استعدادها بعضاً هدر میروند.

هر چه زودتر اگر بتوانیم ان شا الله این نمونه را و شبیه این نوع کارها را در کشور تکثیر بکنیم بهتر است. آن کاری که واقعاً کار بنیاد ملی نخبگان است حمایت از تکثیر این الگوها در کشور است. مخصوصاً این الگو که الحمد لله جواب خودش را پس داده است.

تشکیل شبکه‌ی نخبه‌پروری با محوریت کانون

ایشان در پایان ضمن تشکر از مسئولین کانون افزود: ان شا الله روزی برسد که ما از اینطور کانون در سراسر کشور و در اقصی نقاط کشور و به خصوص در مناطق محروم -همچنان که همین الان هم این کانون توجهش به استعدادهای مناطق محروم شهر تهران هست- داشته باشیم.

همینجا به همه‌ی عزیزانی که در کل کشور دست‌اندرکار امر نخبه‌پروری و تربیت استعدادهای جوان هستند عرض میکنم که ما به عنوان بنیاد ملی نخبگان حمایت میکنیم و از دوستان این کانونِ نخبه‌پرور هم تقاضا میکنیم که با تشکیل یک شبکه در سراسر کشور با محوریت خودشان -و ما علاقه داریم که این محوریت در همین کانون هم باشد- باعث رشد و نمو و توسعه‌ی این اثر با ارزش در کشور بشوند.

از زیرزمین مسجد منطقه‌ی محروم تا کسب مدال‌های علمی جهانی

حجت الاسلام محمد حسین رفیعی قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه نیز در آیین رونمایی کتاب میزان به معرفی کانون دانش پژوهان نخبه پرداخت: کانون از اواخر سال ۱۳۷۲ در یکی از کم برخوردارترین نقاط جنوب شهر تهران آن‌هم در زیرزمین مسجدی محروم،  کار خود را آغاز کرده و در این سال‌ها گستره‌ی مناطق تحت پوشش خود را به تمام هلال جنوبی شهر تهران رسانده است.

کانون دانش پژوهان نخبه در حقیقت تشکیلاتی نخبه‌پرور است که توانسته به الگویی از تشکیلات تربیتی با محوریت روحانیت اصیل انقلابی و مرتبط با شجره‌ی طیبه‌ی بسیج دست پیدا کند که استعدادهای برتر مناطق هدف خود را با سازوکاری مشخص، از دوران دانش‌آموزی به خود جذب کرده و با فرآیندی دقیق، منسجم و منظم، تحت تعلیم و تربیت قرار می‌دهد.

البته کانون محدود به دوران دانش‌آموزی نبوده و با راه‌اندازی مرکز علم و فناوری شتاب توانسته بستری فراهم نماید تا اعضایش زیر نظر اساتید برجسته‌ی دانشگاه‌ها و نهادهای پیشرو در عرصه‌ی علم و فناوری، هسته‌های پیشرفته‌ی علمی تشکیل دهند و در تلاش برای شکستن مرزهای علم باشند.

کانون در این سال‌ها بیش از ۱۲۰ مدال در المپیادهای علمی معتبر کشوری و جهانی کسب کرده است و بزرگترین افتخار آن، اهدای مدال‌های این مجموعه به محضر مقام معظّم رهبری در قالب چهار دوره و سه دیدار اختصاصی با معظّم‌له است.

کانون در کنار فعالیت‌های گسترده‌ی علمی، همواره به تهذیب مخاطبین خود التفات داشته است. هر هفته چهارشنبه‌ها شما در همین مسجد لولاگر شاهد هستید که جمع قابل توجّهی از فارغ التحصیلان، دانشجویان و دانش آموزان گرد هم آمده و در جلسه اخلاق استاد عزیز حاج آقای صالحان شرکت می‌کنند.

کانون بر این باور است که مشکلات پیچیده‌ی پیش روی نهضت اسلامی توسط سر پنجه‌های نخبگان متدیّنِ انقلابی باز خواهد شد. به همین دلیل، کانونی‌ها با تبعیتی عاقلانه و عاشقانه از نائب امام زمان خود، نخبگان را موتور محرّک پیشروی به سمت تمدّن اسلامی می‌دانند و مانند رهبر معظّم انقلاب عمیقاً و قویّاً نخبه باور هستند.

الگویی الهام بخش برای مجموعه‌های تعلیم و تربیتی

رفیعی در ادامه افزود: شجره‌ی طیبه‌ی کانون دانش پژوهان نخبه، امروز به الگویی الهام‌بخش در حرکت‌های تربیتی خودجوش مردمی بدل گشته است. و ده‌ها مجموعه در سراسر کشور امروز دارند از کانون الگو برداری می‌کنند. امروز کانون دانش پژوهان نخبه شاهد است که در سراسر کشور، برخی مجموعه‌های انقلابی این طرح تربیتی و علمی را به عنوان الگوی فعالیت‌های مجموعه‌ی خود انتخاب کرده‌اند؛ به ویژه جمع‌هایی که بیان مقام معظم رهبری مبنی بر موتور محرّک بودن نخبگان برای حرکت تمدّنی را عمیقاً درک و باور نمودند.

تقدیر از این مجموعه به عنوان پایگاه بسیج برتر کشوری، معرفی به عنوان الگوی موفق از طرف مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای بیانگر این حقیقت است و گسترش الگوی این مجموعه در قالب طرح‌هایی همچون قرارگاه شهید آقاسی‌زاده در شهر تهران و مرکز هدایت و حمایت مجموعه‌های علمی تربیتی نخبه‌پرور شهید احمدی روشن در کل کشور مؤیّد این مطلب می‌باشد.

درخواست بنیاد ملی نخبگان از کانون

در این جلسه رفیعی مدیر گروه پژوهشی تدوین کتاب میزان گفت: بنیاد ملی نخبگانِ معاونت علمی ریاست جمهوری در اواخر دهه‌ی نود درخواست مهمی را با کانون دانش پژوهان نخبه مطرح نمود. آن‌ها خواستار این بودند تا این الگوی مردمی به عنوان مکملی مهم برای بنیاد در سراسر کشور گسترش داده شود. به همین منظور در طی دو سال با مشارکت بیش از ۲۰ نفر از طلاب و دانشجویان و تشکیل ۸ کارگروه تخصصی، برنامه‌ی جامع و ارتقاء یافته‌ای آماده شد و تحت عنوان کتاب «میزان» منتشر گردید که امروز برنامه‌ی رونمایی از این آخرین اثر کانون دانش پژوهان نخبه است.

میزان چکیدۀ دانش و تجربۀ سی سالۀ کانون

میزان در حقیقت چکیده‌ی دانش و تجربه‌ی سی ساله‌ی کانون دانش پژوهان نخبه در زمینه‌ی نخبه‌پروری است که در قالب کتاب در آمده تا  نقشه‌ی راهی کاربردی برای  مجموعه‌های تعلیم و تربیتی و به ویژه نخبه‌پرور باشد. مجموعه‌هایی که قصد دارند استعدادهای‌برتر علمی پیرامونی خود را شناسایی کرده و در راستای شکوفاسازی تؤمان علمی و معنوی آن‌ها تلاش کنند.

نکته‌ی مهم و قابل توجّه اینکه، پس از آماده سازی اولیه‌ی کتاب، خط به خط آن توسط روحانی ناظر بر کانون که از مجتهدین و اساتید اخلاق تهران هستند مطالعه و اشکالات و مغایرت‌های آن با مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی برطرف شده است.

این کتاب هر چند رویکرد نخبگانی و نخبه‌پروری دارد امّا بخش‌های زیادی از آن برای تمام مجموعه‌های تعلیم و تربیتی که رویکرد عام دارند قابل استفاده است. لذا مدارس، کانون‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج و … جملگی می‌توانند از بخش‌های زیادی از کتاب برای کارهای خود بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست