شنبه, ۳, تیر ۱۳۹۶

رویکرد های دفتر کار آفرینی

در جلسه ای با حضور حاج آقای صالحان، امور مربوط به شروع فاز جدیدی از دفتر کارآفرینی با حضور مسئول محترم بنیاد و مسئول دفتر کارآفرینی برگزار شد. با توجه به عطش و نیازی که در مجموعه احساس می شود به نظر می رسد بتواند تاثیر بسزایی در روند کارآفرینی اعضای محترم داشته باشد. از تمامی اعضا دعوت به عمل می آید. در ادامه با طرح چندین سوال و پاسخ به آنها در قالب دستورالعمل دفتر کارآفرینی، توجه شما را به سیاستهای کلی و مسائل مختلف دفتر جلب می نماید.

  • اهداف راه اندازی دفتر کارآفرینی را توضیح دهید؟

به جهت برشمردن اهداف ایجاد دفتر کارآفرینی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

شناسایی و کمک به بارور شدن استعداد های اعضا

حمایت از طرح های اقتصادی اعضا

کاهش ریسک سرمایه گذاری طرح های اعضا از طریق مشاوره و هدایت اقتصادی

ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندیها و ظرفیت های مادی و معنوی موجود چه در میان اعضا و چه در میان مجموعه های مرتبط با بنیاد

معرفی و شناساندن الگوهای برتر و موفق اقتصادی در میان اعضا به دیگر اعضا

  • ملاک عضویت در دفتر کارآفرینی به چه صورت می باشد؟

با عنایت به رسالت اصلی دفتر کارآفرینی که خدمت رسانی به اعضای محترم بنیاد امام حسن مجتبی (ع) می باشد، تمامی اعضای فعال بنیاد عضو دفتر کارآفرینی می باشند.

تبصره: ملاک انتخاب اعضای بنیاد، نظر مسئول بنیاد می باشد. ضمنا اعضای فعال بنیاد در اولویت قرار دارند.

تبصره: در مورد افراد خارج از مجموعه بنیاد نیز با تایید مسئول محترم بنیاد خدمات قابل ارائه می باشد.

  • وظایف دفتر کارآفرینی را توضیح دهید؟

با توجه به اینکه غالب اعضای بنیاد از فضای کسب و کار جامعه دور می باشند، اصلی ترین وظیفه این دفتر کمک به ورود اعضا به این فضا با صرف کمترین هزینه مادی و معنوی در درجه اول و قراردادن آنها در جایگاهی مناسب هم برای خود اعضا و هم برای جامعه اسلامی در درجه دوم می باشد. در این مسیر حمایتهای گوناگونی از اعضا صورت خواهد گرفت که عبارتند از:

  1. حمایت فکری
  2. حمایت مالی
  3. حمایت ارتباطاتی
  4. حمایت تجهیزاتی
  5. حمایت محل اجرای طرح
  6. حمایت نیروی انسانی
  7. حمایت بازار هدف
  • آیا دفتر برای دانشجویان سال اول برنامه ای دارد؟ به تعبیر بهتر آیا جنبه مرکز رشدی دارد؟

با توجه به توانمندیهای محدود موجود و نیز تجربیات گذشته مجموعه بنیاد، در حال حاضر چنین هدفی در دستور کار قرار ندارد. در خصوص موارد خاص نیز به طور ویژه توسط مسئول بنیاد تصمیم گیری می شود.

  • ملاک پذیرش طرح ها به چه صورت می باشد؟

در پذیرش طرح ها از دو سنجه بهره می گیریم:

سنجه اول: شامل خطوط قرمز می باشد که در عرصه امور اقتصادی مساله فوق العاده مهمی می باشد، چرا که بسیاری از امور در کشور در حال جریان می باشند و به علت تکرر بسیار تبدیل به یک عرف شده اند که بایستی با پرداختن دقیق به این مسائل دفتر و اعضای آن را از افتادن در این دامها حفظ نمود. برای پی بردن به این خطوط قرمز از سه مورد کمک میگیریم:

الف) شرع مقدس: شاید در نگاه اول رعایت مسائل شرعی یکی از بدیهیات مجموعه ای مثل بنیاد و اعضای آن باشد ولی با اندکی تعمق در مییابیم که این مساله در امور اقتصادی از پیچیدگی های بالایی برخوردار می باشد که هر فردی را دچار اشتباه می کند. بنابراین وجود یک روند معتبر شرعی نظیر استفتائات کتبی، یکی از مهمترین نیازهای اینگونه فعالیتها می باشد.

ب) حرکت در مسیر قانون: در مواردی که پی بردن به اینکه امری قانونی است یا غیر قانونی، چنانچه قانونی بودن آن مشکوک باشد، احتیاطات لازم از هر جهت انجام می گیرد.

ج) منافع کشور: در انتخاب طرح ها بایستی دقت شود که موضوع مورد نظر در راستای ضربه به منافع کشور در حوزه های مختلف نباشد و نیز دارای فایده برای کلیت اقتصاد کشور باشد.

سنجه دوم: عامل موثر دیگر در انتخاب طرح ها بازدهی اقتصادی آنها می باشد که با عنایت به رسالت اصلی دفتر بایستی در تمامی طرح ها مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. البته ممکن است طرح هایی نیز وجود داشته باشند که جنبه حمایتی آن فراتر رود و به دلایل راهبردی انجام آن با وجود عدم صرفه اقتصادی دارای الویت بالایی باشد.

آیا دفتر کارآفرینی تمامی طرح های اقتصادی ارجاعی را توسط اعضای خود انجام می دهد؟

در این مورد می توان با شناسایی یکسری مجموعه همکار که شاید حتی از اعضا هم نباشند و در مسیر حرکت خود از ملاکهای بنیاد امام حسن مجتبی (ع) تبعیت می کنند و نیز از توانایی مادی و معنوی در انجام پروژه مذکور برخوردارند؛ توان انجام طرح های اقتصادی را چندین برابر نمود. مکانیزم انتخاب این مجموعه ها نیز به پیشنهاد اعضای شورای مشورتی و تایید مسئول بنیاد می باشد.

  • در راستای استفاده از ظرفیت های موجود در بین اعضا چه تدابیری اتخاذ می گردد؟

این امر خیلی نمی تواند حالت رسمی به خود بگیرد، منتهی بایستی تا آنجایی که امکان دارد ثبت شود و تحت یک ساز و کار مشخص قرار بگیرد. راه حل پیشنهادی ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ظرفیت های موجود می باشد. در همین راستا نیز می توان فرمی را طراحی نمود.

  • نسبت بنیاد با پروژه های دفتر کارآفرینی به چه صورت می باشد؟

یکی از اهداف ایجاد دفتر کارآفرینی در کنار ایجاد اشتغال برای اعضا، ایجاد یکسری منابع مالی پایدار برای مجموعه بنیاد می باشد که در مواقع بحرانی توانایی تامین مالی بنیاد را داشته باشد. در همین راستا بنیاد در هنگام عقد قراداد و متناسب با حمایتهایی که انجام می دهد، درصدی از سود را به خود اختصاص می دهد. در زمینه نحوه بررسی سودآوری مجموعه نیز در آیین نامه های تکمیلی سخن خواهیم گفت. به طور کلی می توان گفت که اختیار راهبری طرح به عهده خود متقاضی بوده و جهت عضویت صرفا باید بر آیین نامه دفتر پایبند باشد.

  • مکانیزم انتخاب اعضای مشورتی دفتر کارآفرینی به چه صورت می باشد؟

انتخاب اعضای شورای مشورتی به پیشنهاد مسئول دفتر و تایید مسئول بنیاد صورت می گیرد.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*