سه شنبه, ۱, اسفند ۱۳۹۶

گزارش جلسه سوم کیمیای نظر

گزارش سلسله جلسات «کیمیای نظر»:شرح زیارت امین الله(جلسه سوم)
کانون دانش پژوهان نخبه


به گزارش سایت کانون دانش پژوهان نخبه: سومین جلسه از سلسله جلسات اخلاقی، معرفتی کانون با عنوان «کیمیای نظر» در تاریخ ۱۴ آذر ۹۲ برگزار شد.
موضوع اصلی این جلسات به شرح معارف زیارت امین الله اختصاص یافته که در سیر رشد و تکامل این مجموعه اتفاقی مهم محسوب می شود.
به گزارش این سایت، حاج آقا در ابتدای فرازهای زیارت، فرمودند:
«از الطاف ذات اقدس ربّوبی ما امت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم اینست که وقتی با یکدیگر برخورد می کنی نام محبوب حقیقی را بر زبان می آوریم و می گوییم «سلام علیکم» و سلام اسم خداست. این سلام به معنای امنیت مطلق است و در رابطه با خدا، یعنی هیچ نقصی ندارد و در امنیت مطلق است هر نقصی را که شما تصور کنید از ساحت قدس او منزه است»
ایشان ضمن اشاره به این که سلام به عنوان اسمی از اسماء الهی، مظهر می خواهد وجود مقدس نبی مکرّم اسلام و صدیقه طاهره و امیرالمؤمنین سلام الله علیهم را مظهر اسماء الهی خواندند و فرمودند: «این که مظهر آن امیر المؤمنین است یعنی آنکه تمام نقص هایی که موجودات امکانی دارند ساحت مقدس امیرالمؤمنین که یکی از این موجودات امکانیست از این نقص ها مبرّا است این می شود مظهر، اینکه می گوییم عصمت دارد یعنی همین.
اینکه زائر وقتی که می گوید السلام علیک یا امیر المؤمنین دو معنا دارد : یک معنا آنست که شما در امنیت مطلق هستید هیچ نقصی در شما وجود ندارید و نقص های موجودات امکانی را ندارید اما معنای دیگر سلام زائر آنست که از ناحیه من زائر آسیبی به شما نمی رسد اینجا مسئله حساس می شود این را بدانید عزیزان هر گناهی که از من و شما بروز کند فرقی نمی کند کوچک باشد یا بزرگ (این که گفته می شود گناه کوچک و بزرگ در در قاموس سیر الی الله معنا ندارد نگاه نکنید که گناه کوچک است یا بزرگ نگاه کنید ببینید که فرمان چه کسی را زمین می زنید! فرمان خدا را!) ائمه معصومین، امام عصر، امیرالمؤمنین صلوات الله علیهم از آن آزرده می شوند و اذیت می شوند که این با سلام ما جور در نمی یاید »
ایشان با اشاره معنای دیگر ی از سلام فرمودند:« یعنی آنکه شما که سلام می دهید به امیر المؤمنین علیه السلام از حضرت، درخواست رحمت رحیمیّه و خاصه را می نمایید»
ایشان در توضیح این معنا،، رحمت رحمانیه الهی را رحمت عام دانستند که همه موجودات از آن بهره می برند و اشاره نمودند که رحمت رحیمیه و رحمت خاص فقط برای انسان ها خاص می باشد ایشان این جلسه و آمدن افراد به این جلسه را از رحمت های خاصه الهی دانستند و در ادامه افزودند:
«امنیت مطلق از مصادیق اون رحمت خاصۀ الهیه است وقتی شما سلام به امیر المؤمنین و یا سلام بر سید الشهدا می دهید معنایش این است که من اون رحمت رحیمیه خاصه را برای شما می خواهم»
ایشان با طرح این سوال که این بزرگواران، مگر کمبودی دارند تا ما چنین درخواستی برایشان نماییم؟ به جواب گفتن آن در قالب یک مثال پرداختند که اگر بگویند در این لیوان پر، مجدد آب بریزید می گوییم که ریختن آب سبب سر ریز شدنش از ظرف می شود؛ می گویند می دانیم پر است اما بریز تا از سر ریز آن بتوانیم استفاده کنیم؛ ایشان با استفاده از این مثال فرمودند:
«ظرف وجودی امیر المؤمنین از رحمت رحیمیه الهی پر است ما می خواهیم با این سلام از سر ریز این رحمت بهره ببریم»
ایشان در بخش دیگر ی از سخنان خود به کاربرد این لفظ در ارتباطاتمان با همسر و دوست و رفیق اشاره داشتند و فرمودند: «این سلام وقتی از ناحیه ما صادقانه است که: آنها از دست ما در امنیت کامل باشند اگر مردی به همسرش و پدری به فرزندش و پسری به پدر سلام می کند اما صبح و شب از ناحیه او در آزار است حالا یا زبانی و یا غیر زبانی، معنایش آنست که این سلام هایی که از صبح تا به شب می کنیم سلام های تشریفاتی است … و از آن سلام حقیقی و واقعی بهرۀمان کم است»
ایشان در انتهای بحث برای مطالعه بیشتر پیرامون معارف نهفته در سلام ، به شرحی که در زیارت عاشورا داشته اند ارجاع دادند و در ورود به روضه به این حقیقت برگرفته از روایات اشاره داشتند که : «عزیزان! قطره ای اشک بر سید الشهدا چنان قدرتی دارد که اگر آنرا بر دارند و در آتش جهنم بیاندازند آن آتش را می تواند خاموش کند» و از اینجا وارد روضه شدند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*