سه شنبه, ۱۰, اسفند ۱۳۹۵

حفاظت از رهبری و مسئولین چه توجیهی دارد؟

آیا داشتن محافظ در نظام اسلامی بر خلاف سیره نبوی و بر خلاف آموزه های دینی است؟

حفاظت از رهبری و مسئولین چه توجیهی دارد؟

درمسجد النبی ستونی است به نام حرس که علی علیه السلام در کنار آن می نشست برای حراست و حفاظت از جان پیامبر و وقتی آیه ( والله یعصمک من الناس ) نازل شد دیگر علی علیه السلام به حراست نپرداخت چون خداوند حفاظت او را به عهده گرفت اما نسبت به مسئولین ما چنین آیه وتضمینی نیامده است…….

در پاسخ باید باید نکاتی را یادآور شویم:

یکم . از منظر آموزه های اسلامی و دلایل عقلی ، حفظ جان در مقابل خطرات و تهدیدات خصوصاً در مواردی که این خطرات جدی است ، واجب و ضروری می باشد . در کنار این موضوع هنگامی که مساله حفظ جان متعلق به رهبری و زعامت الهی و مشروع جامعه اسلامی باشد به دلیل نقش محوری و کارکردهای مهم آن ، از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار می شود. وجوب این موضوع کلی است و تنها زمانی می توان از مساله وجوب حفظ جان خویش صرف نظر نمود که موضع مهمتری نظیر دفاع ازکیان اسلامی و جهاد در راه خدا و… مطرح باشد .

دوم . نگاهی تاریخی به سیره شخصی و حکومتی پیامبر گرامی اسلام (ص) مبین این واقعیت است که آن بزرگوار همواره به مساله حفاظت توجه کامل داشتند و در مواردی که احتمال تهدید ازسوی دشمنان می رفت ، از سوی یاران آن حضرت مراقبت های لازم به عمل می آمد؛ جهت اثبات این موضوع به ذکر چند نمونه تاریخی بسنده می شود :

۱ . در صدر اسلام و زمانی که مسلمانان در شعب ابی طالب بودند به دستور ابوطالب رای حفاظت و نگهبانی از پیامبر گرامی اسلام همواره گروهی از جوانان بنی هاشم به نگهبانی از آن حضرت می پرداختند و حتی گاهی شب ها برای رعایت مسائل امنیتی نقل مکان می نمودند. ( ر.ک : درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ،سید هاشم رسولی محلاتی ، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ج ۴)

۲ . مناصب و سمت های نظامی متعددی در لشکر پیامبر(ص) وجود داشت یکی از این مناصب [حارس و محافظ ] بود ؛ محافظان رسول‏خدا(ص) بودند که که عمدتاً در جنگ، حضرت را حفظ می‏کردند. یا به موقع شب و به امر رسول‏خدا(ص) پاسداری و محافظت می‏کردند. حفاظت پیامبر(ص) در جنگها یک اصل مهم بود. بدین خاطر همواره عده ای به عنوان محافظ اطراف ایشان حضور داشتند ، و حتی در برخی مواقع ضحّاک بن‏سفیان که مرد جنگب بسیار نیرومندی بود، با شمشیر بالای سر پیامبر(ص) می‏ایستاد و مراقبت می‏کرد . ( ر.ک: دولت پیامبر اعظم (ص) ، علیرضا محمدی ، سایت پرسمان ارگ) چنانکه در جنگ احد سه نفر از سربازان سپاه اسلام از ایشان محافظت می کردند. که یکی از آنان امام علی (ع) بود .( ر.ک : تاکتیک های جنگی رسول خدا (ص) ، علی اصغر فیض پور.)

۳ . نمونه دیگر در جریان غزوه ذات الرقاع بعد از اینکه پیامبر (ص) متوجه شدند که یکی از افراد دشمن در صدد است تا با استفاده از تاریکی شب به سپاه اسلام آسیب رساند ، فرمودند :[ کیست که امشب ما را نگهبانی و حراست کند ؟] که دو نفر از مسلمانان برای نگهبانی داوطلب شدند. . ( ر.ک : زندگانی حضرت محمد (ص) ، سید هاشم رسولی محلاتی)

۴ . هم چنین در جریان جنگ بدر سعد بن معاذ شمشیر بسته و در جلوی آنحضرت به حراست می ایستد.(ر.ک : المغازی ، ج ۱ ، ص ۵۵ ؛ پیامبری و جهاد ، جلال الدین فارسی)

۵ .  در یکی از تفاسیر قرآن نیز می خوانیم : یاران پیامبر (ص) از آن حضرت حراست و پاسداری می کردند؛ وقتی آیه [ یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ؛ ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت – در مورد جانشینی و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام – بر تونازل شده ابلاغ کن  و گرنه رسالت الهی را ابلاغ نکرده ای و خدا تو را از خطر مردم حفظ می کند] (سوره مائده ، آیه ۶۷ )، نازل گردید ، ایشان حفاظت و نگهبانی آنان را ترک کرد زیرا خدای متعال فرموده است : خدا تو را از مردم حفظ می کند. ( ر.ک : تفسیر فرات ، ص ۳۷ – بحارالانوار ج ۱۶ ، ص ۲۵۷ .)

سوم- برخی از تفاسیر ذیل ایه ۹ سوره مبارکه یس [ وجعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لا یبصرون ] دو داستان را ذکر کرده اند که چنین است در لیله المبیت هنگامی که خانه پیامبر اکرم در محاصره دشمنان برای قتل آن حضرت بود ، حضرت با خواندن این ایه از مقابل انان گذشتند ولی انان ، پیامبر اکرم را ندیدند و اسیبی به ایشان نتوانستند برسانند . زمانی که ابوجهل تصمیم داشت تا ان حضرت را به قتل برساند حضرت با خواندن این ایه شریفه از اسیب ایشان در امان ماند و ابوجهل با این که در نزدیکی انحضرت بود نمی توانست ایشان را ببیند .

جهارم-در کتاب مفاتیح الجنان دعا ها و حرز های متعددی امده است که برخی از انان معتبر و مستند است و خواندن انها می تواند انسان را در امان نگهدارد و این  می تواند دلیلی بر مطلوبیت حفظ جان باشدکه یکی از ابزار آن حرز ودعا است اما خود پیامبر اکتفا به حرز نکردند و محافظ داشتند.

پنجم- درمسجد النبی ستونی است به نام حرس که علی علیه السلام در کنار آن می نشست برای حراست و حفاظت از جان پیامبر ووقتی آیه والله یعصمک من الناس نازل شد دیگر علی علیه السلام به حراست نپرداخت چون خداوند حفاظت اورا به عهده گرفت اما نسبت به مسئولین ما چنین آیه وتضمینی نیامده است.

ششم–پس از مرگ معاویه، حاکم مدینه امام حسین(ع) را به کاخ خود فراخواند تا از ایشان برای یزید بیعت بگیرد. وقتی خبر این دعوت به امام رسید «… اشخاصی را به دنبال یاران و نزدیکانش فرستاد و بعد از نقل ماجرا به آنان فرمود: سلاح در زیر جامه‏ها پنهان داشته و بر در سراى ولید (حاکم مدینه) بنشینید؛ اگر صدای مرا شنیدید که بلند سخن مى‏گویم و شما را ندا مى‏دهم، بدون هیچ دستوری، خویش را به داخل خانه برسانید و اگر دانستید که کسى قصد من دارد، او را دفع کنید و هر کس که قصد هلاک من کرده باشد، او را بکشید و البته تا مطمئن نشدید که آنان قصد کشتن من را دارند؛ حرکتى نکنید. پس امام عصاى پیامبر را به دست گرفت و از خانه بیرون آمد و به همراه سی نفر نزد ولید رفت و بعد از رسیدن به آن‌جا آنچه گفته بود را مجدّداً تکرار کرد و فرمود که امیدوارم سالم به سمت شما برگردم …»ابن اعثم کوفی، احمد بن اعثم، الفتوح، تحقیق، شیری، علی، ج ۵، ص ۱۳، بیروت، دار الاضواء، ۱۴۱۱ق؛ سید بن طاوس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص ۲۲، تهران، نشر جهان، چاپ اول، ۱۳۴۸ش.

هفتم -پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی و تحولاتی که در قرون اخیر در سطح جهانی به وقوع پیوسته بسیاری از جنبه های زندگی بشر را از جمله حوزه امنیت را با دگرگونی و پیچیدگی خاصی مواجه ساخته که به هیچ وجه قابل مقایسه با زمانهای گذشته خصوصاً زمان صدر اسلام نمی باشد ؛ پیشرفت کمی و کیفی سلاح ها و تجهیزات نظامی و میزان بُرد و قدرت تخریبی آنان سبب می شود تا در زمینه دفاعی و حفظ امنیت خصوصاً از مسئولین نظام اسلامی ، راهکارهای متناسب با زمان کنونی اتخاذ گردد . تا جامعه و نظام اسلامی در مقابل تهدیدات و توطئه های همیشگی دشمنان اسلام که ترور مسئولین خدمتکار و دلسوز نظام همواره از ارکان این توطئه ها بوده و می باشد ، از مصونیت بیشتری برخوردار بوده و از آسیب هایی که متاسفانه در اوائل انقلاب به دلیل کم توجهی به این موضوع مهم باعث از دست دادن تعداد زیادی از بهترین مسئولین نظام گردید و جامعه اسلامی را  از خدمات ارزنده و درخشان آنان محروم ساخت ، بکاهد .البته به هیچ وجه نباید به بهانه این قبیل مسائل، اصل کلی ومورد تاکید اسلام پیرامون [ضرورت تماس مستقیم رهبر و مسئولین با مردم] مورد غفلت و کوتاهی قرار بگیرد. که بحمد لله علی رغم تمامی این قبیل مشکلات امنیتی و …تا حدود بسیار زیادی در نظام جمهوری اسلامی سعی گردیده تا به این اصل به صورت های مختلف و متناسب با مقتضیات روز، عمل شود.

هشتم – و بالآخره اینکه نیم نگاهی به سوابق مبارزاتی مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولین خدوم نظام اسلامی وحضور فعالانه آنان در خطرناکترین حوادث انقلاب و دفاع مقدس و … و افتخار جانبازی و به جان خریدن دشمنی و تهدیدات مداوم و جدی بیگانگان و شبکه های تروریستی آنان در راه استقامت و پایبندی به اصول و ارزشهای اسلام ، موضوعی است که می تواند هرگونه شائبه و یا ابهامی را پیرامون رعایت مسائل امنیتی و حفاظتی توسط این بزرگواران برطرف نماید . و به هیچ وجه قابل مقایسه با سردمداران زر و زور که منافع ملی جامعه خویش و تمامی جهان و را فدای استمرار چند روزه قدرت خویش می کنند ، نمی باشند. آری اگر مقام معظم رهبری و بسیاری از مسئولین متعهد و خدمتکار نظام اسلامی تن به برخی محدودیتهای امنیتی و حفاظتی می دهند تنها بر اساس وظیفه دینی خویش و لزوم دفاع از امنیت و منافع ملی جامعه اسلامی است . و گرنه خود در فراق شهادت و باز ماندن از وصال یار می سوزند و مصداق بارزی از این آیه کریمه هستند : [  مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً] ( سوره احزاب آیه ۲۳ )

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*